Balcsikék: A balatoni dizájnmárka
"Csakhogy újra látlak, égnek ezüst tükre,
égnek ezüst tükre, szép csöndes Balaton!
Arcát a hold benned elmélázva nézi,
s csillagos fátyolát átvonja Tihanyon.
Leülök egy kőre s elmerengek hosszan
az éjjeli csendben az alvó fa alatt.
Nem is vagyok tán itt, csupán csak álmodom:
Balatont álmodom s melléje magamat."
/Gárdonyi Géza: A Balaton
A Balaton ízig-vérig magyar, a Balaton a jókedv, a pihenés és a legszebb nyári emlékek őrzője. De mi van akkor, ha két tehetséges alkotó úgy dönt, hogy beleveti magát a magyar tenger habjai közé és brand-et alapít? Nos, a mai interjú nagyon különleges lesz, két olyan merész fiatallal beszélgethettem, akik csobbantak egy nagyot a Balaton vízében, megmerítkezve az ötleteikkel és elindították a Balcsikéket. A márka tavaly nyáron debütált és már a megjelenésükkor éreztem, hogy ez egy hihetetlenül különleges kezdeményezés, amiről azonnal tudni szeretnék mindent. Így felkerestem Adriennt és Krisztiánt, a két tulajdonost, akik egyébként egy párt is alkotnak, hogy lenne-e kedvük válaszolni néhány kérdésemre. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mennyire örülök, amikor egy-egy márka megtisztel a bizalmával és időt szán a #keresdamagyardizájnt blog kezdeményezésre és most már a Balcsikék is erősíti ezt a tábort.
1. Adrienn és Krisztián, mi adta az utolsó löketet a márka létrehozásához?
3. Hogyan jött a márkanév? Egy brand életében ez egy nagyon kulcsfontosságú elem.
4. Hogyan jött létre a "balcsikék" színárnyalat?
9. Kiket szeretnétek megszólítani a márkával?
10. A Jég kollekciótok egyszerűen fantasztikus, a természet mellett mi inspirálta ezt a vonalat?
11. Hol és miként tudják beszerezni az érdeklődök a Balcsikék termékeit?
13. Mi a terve a balatoni márkának a jövőre tekintve?
1. Adrienn és Krisztián, mi adta az utolsó löketet a márka létrehozásához?
Mindketten a Balaton partján nőttünk fel, mégis az elmúlt
években nagyon kevés időt tudtunk itthon tölteni, ezért két éve elhatároztuk,
hogy szépen lassan körbetekerjük a Balcsit és újra felfedezzük. Még most is
emlékszünk a pillanatra, amikor a biciklitúránk végén a kertben ücsörögve beszélgettünk,
hogy milyen csodálatos a Balaton és mennyire inspirál mindkettőnket. Ekkor jött
az ötlet, hogy alapítsunk egy olyan design márkát, amivel a grafikáinkon át mutatjuk
meg, milyen lenyűgözőnek és sokoldalúnak látjuk a vidéket.
2. Ha jól tudom mindketten ízig-vérig a magyar tenger szülöttei vagytok. Az inspirációt, mint olyant, hogyan és miként merítitek ebből? Esetlegesen vannak esti tóparti sétáitok, amik közben megjön az ihlet?
Így igaz, gyerekként télen-nyáron a strandon lógtunk:
ugráltunk a stégről, játszottunk a vízben a barátainkkal, a családdal közösen
építettünk csöpögtetős várat, futottunk amint meghallottuk a főtt kukoricás csengőjét,
majszoltuk a fagyit és még sorolhatnánk a sok kis emléket. Ezekhez csatlakoznak
az új élményeink is: vitorlázás a barátokkal, sörözés a tihanyi dombtetőn, esti
fürdések a naplementében vagy egy jó kis lángos a családdal a kánikula közepén.
Ezek a meghatározó gyerekkori és friss élményeink ezernyi hangulattal
kapcsolódnak a Balcsihoz és ezt a változatosságot szeretnénk megjeleníteni a
márkával is. Ezért igyekszünk mindig más hangulatból inspirálódni, amikor
alkotunk. Az esti sétákra pedig teljesen ráhibáztál: gyakran nem a
tervezőasztalnál, hanem a parton ötletelünk.
3. Hogyan jött a márkanév? Egy brand életében ez egy nagyon kulcsfontosságú elem.
A koncepciónk elég hamar kialakult, viszont a márka nevén sokáig
gondolkoztunk. Szerettük volna, ha rögtön egyértelmű már ebből is, hogy a
Balaton inspirál minket, de az is fontos volt, hogy a személyes kötődésünk is
megjelenjen kicsit benne. Végül a márka ötletét is adó biciklitúrához nyúltunk
vissza, ahhoz a pillanathoz, ami a legjobban elvarázsolt minket: a tihanyi
panoráma. Elképesztően gyönyörű ott a Balcsi, órákon át csak bámultuk az egyedi
zöldes-kék színét a várfalon üldögélve. Hát így született meg a Balcsikék. :)
4. Hogyan jött létre a "balcsikék" színárnyalat?
A névválasztással együtt jött a színtartomány is, amiből kiválasztottuk
a pontos árnyalatot. Élénk, vidám színt kerestünk, ami a lehető legjobban
tükrözi a Balcsi egyediségét: néha kékes, néha inkább zöldes, attól függően, hogy
éppen hogy süt rá a nap.
5. A márka termékeit
végignézve a grafikák nagyon sokszínűek, abban az értelemben véve, hogy a
darabok vagy nagyon minimál rajzokból állnak vagy pedig nagyon színes és tömör
mintákból. Mennyire különül el a saját rajzolási stílusotok ezen a téren?
Tudatosan, sok különböző stílusban alkotunk - egyrészt ezzel
is erősítjük a koncepciónkat, hogy minél mélyebben mutassuk be a
Balcsi-atmoszférát, másrészt nagyon élvezzük is, hogy nem ragadunk bele teljesen
egy-egy begyakorolt stílusba, hanem hagyjuk, hogy jó erősen hassanak ránk az új
és friss impulzusok. Minden termékünket mi tervezzük és bár az ízlésünk nagyon
hasonló, apróságokban mégis elég eltérően rajzolunk: Krisz például szereti a
szögletes formákat, részletesebb vonalvezetést és nagyon karakter-centrikus,
Adri pedig lekerekített és letisztultabb formákkal, nagy karakterek helyett
inkább sok aprósággal közelít meg egy-egy témát. Minden termékünk kapcsolódik a
Balatonhoz, így az erős tematika egységet teremt és közben szűkít is a
lehetőségeinken, de a saját stílusjegyeinket folyton új elemekkel ötvözve mindig
izgalmas lesz az eredmény.
6. Mi alapján dől el
az, hogy egy adott grafika bekerül-e a termékpalettátok közé avagy sem?
Ez az egyik legnehezebb feladatunk, mert még azokból is
szelektálunk amiket a legjobbnak érzünk. Amikor már végképp alig tudunk
dönteni, meg szoktuk kérdezni szakmai és laikus barátaink véleményét is,
lehetőleg minél több korosztályból és a végleges kollekció tervét is át szoktuk
beszélni másokkal, hogy lássuk, kell - e még valamin finomítani. Mindig
kollekciókban dolgozunk, mert a grafikai sokszínűség mellett fontos, hogy jól
összhangban legyenek például a ruhák, táskák egymással és átláthatóbb legyen,
hogy mi mindennel várjuk az érdeklődőket.
7. A sellőminta több
fronton is visszaköszön a munkáitokban, mit üzentek ezzel a mágikus élőlénnyel?
Adri imádja őket, a kedvenc mágikus lényei, ovis korában,
amikor először kérdezték meg tőle, hogy mi szeretne lenni, ha felnő - rögtön rávágta,
hogy sellő. :) Mindig is úgy gondolta, hogy élnek sellők a Balatonban, szóval
nagyon adta magát a téma amikor elkezdtünk tervezgetni, a legelső Balcsikék
skiccek is pár pimasz hableányról készültek. Krisz szintén odavan a misztikus
lényekért, de inkább a horroros szörnyes típusért. Ezért mindketten
feldolgoztuk a hableány-témát az eltérő látásmódunkkal és végül három sellő is
bekerült a tavalyi kollekciókba: egy minimalista, egy kicsit népmesés formavilágú
és persze egy sötétebb hangulatú (a Balcsiszörnnyel együtt). Terveztünk még egy
olyan verziót is, amit teljesen közösen rajzoltunk meg, hamarosan ez is
debütálni fog!
8. Kérlek, meséljetek
nekünk a 3D-s szemüvegről és a csontos hattyú esetéről!
Először a hattyú csontváz ötlete volt meg a misztikus, cseppet
horroros Mélyvíz kollekciónk második tagjaként. Kezdetben magyar kártyára emlékeztető
elrendezésen gondolkodtunk, de a tervezgetés közben valahogy beugrott Krisznek,
hogy milyen menő lenne retró 3D színekkel. Kipróbáltuk és puff, annyira jól
nézett ki, hogy rögtön efelé haladtunk tovább. A klasszikus 3D hatás helyett
azonban egy kicsit kevésbé szokványos módon szerettük volna megjeleníteni,
ezért 3D anaglif technikával készült ez a grafika. Úgy működik, hogy ha 3D
szemüveggel nézed, teljesen mást fogsz látni az egyik szemeddel, mint amikor
átváltasz a másikra. Persze, 3D szemcsit is adunk ezekhez a pólókhoz, hogy
bármikor kipróbálhassák a vásárlók a szuper kis effektjét. Nagyon különleges
volt, hogy a 3D Hattyús grafikánkat pont egy tv-s interjúval egybekötött
divatbemutatón tudtuk bemutatni a Balatoni Nyár műsorban (persze irtóra
izgultunk), de azóta is imádják ezt a mintánkat!
9. Kiket szeretnétek megszólítani a márkával?
Bárkit, aki szereti a Balatont. Az elejétől kezdve olyan designokkal
szerettünk volna előrukkolni, amik különlegesek, személyesek és kortól
függetlenül mindenki megtalálhatja bennük azt a hangulatot, ami igazán a Balcsira
emlékezteti.
10. A Jég kollekciótok egyszerűen fantasztikus, a természet mellett mi inspirálta ezt a vonalat?
Mindenképpen szerettünk volna egy teljesen új dolgot
készíteni: ékszereket. Már nyárra is voltak hasonló terveink, de akkor nem
maradt rá időnk, ezért is döntöttünk úgy, hogy ősszel és télen viszont csak az
ékszerekre fókuszálunk majd.
A téli Balaton nyugalma, lágy csillogása és a jég változatos
textúrái adták az alap ihletet, amit nagyon letisztult, elegáns stílusban
szerettünk volna ékszerré formálni. Szeretjük a különleges darabokat, ezért úgy
döntöttünk, hogy kézzel festjük és öntjük a teljes Jég kollekciót, így minden
darabja teljesen egyedi, nincs két egyforma köztük, akárcsak a Balcsi
jégtáblái. Hogy minél jegesebb hatást érjünk el, jégfóliával kevert üveglakkot
öntöttünk a festett részre. A csomagolásnál is meg akartuk őrizni az egyedi
jelleget, ezért az ékszerlapocskákat szintén kézzel festettük.
11. Hol és miként tudják beszerezni az érdeklődök a Balcsikék termékeit?
Egész évben aktív a webshopunk (balcsikek.hu) és a budapesti
showroomunk: a NoBorder szalon. Igyekszünk télen-nyáron minél több vásáron részt
venni, hogy személyesen is találkozhassunk a vásárlóinkkal, ez mindig hatalmas
öröm és feltöltődés nekünk. Ilyen például a Csészényi Design vásár, az Antropos
Art Market, Szimplafashion, Gozsdu Weekend Market, Hello Dizájn Budaörs és
persze a nyári szezonban minden hétvégén megtaláltok minket a Balcsikék
designstand törzshelyén: Tihanyban a Piac Placcon.
Emellett a nyári viszonteladóink listája is szépen
gyarapodik, mint például a tihanyi Balatoni Buborék, Balaton Galéria, a
budapesti Lollipop Factory, Fian Koncept vagy a pécsi Monokrom Design Store és
hamarosan Füreden is lecsaphattok már a cuccainkra!
12. Nem sokára
debütál az új projektetek, mesélnétek nekünk kicsit a koncepcióról?
Pontosan, hamarosan érkezik a tavaszi kollekciónk, amiről
annyit elárulhatunk, hogy maradunk az ékszer-vonalon, de most a különböző színárnyalatok
és a kifejezetten hozzájuk kapcsolódó hangulatok lesznek főszerepben. Lenyűgözőnek
tartjuk, hogy milyen sokféle színben tud pompázni a Balaton és persze a
Balcsikék árnyalatunk továbbra is domináns marad, így tavasszal nagyon frissítő
lesz színesíteni kicsit a palettán. Az anyagok tekintetében pedig már előre
készülünk a nyári strandszezonra: olyan ékszerek lesznek, amiket éjjel-nappal
lehet majd viselni akár a Balcsiban is.
13. Mi a terve a balatoni márkának a jövőre tekintve?
A tavaszi cuccok mellett gőzerővel tervezzük a nyári kollekciókat,
több nagyszabású újdonsággal is készülünk idén. Az üde színkavalkád után
visszafogottabb árnyalatokat társítunk majd a Balcsikék szín mellé, és a fő
tónusunk ismét uralni fogja az egyik kollekciónkat letisztult formákkal és
érdekes textúrákkal megbolondítva. A friss grafikák mellett új fazonú pólók is érkeznek, nemcsak felnőtteknek, hanem kicsiknek is. Sokféle apró kiegészítő is készül egy
nagyon cuki karakterünkhöz, akit alig várunk, hogy végre bemutathassunk!
Tavaly már volt egy olyan kollekciónk, amit más alkotóval
közösen készítettünk, idén, még több hasonló tervet indítottunk el és külön a
fiúknak is tervezünk egy irtó vagány kiegészítőt, amiről annyit már elárulhatunk,
hogy sapi lesz! Az egyik legizgalmasabb tervünk pedig egy egészen új irány: a
természetes anyagokat és környezettudatosságot fogjuk keverni a bohém
életérzéssel és a lehető legnyáriasabb kellékünkkel.
Szóval elmondhatjuk, hogy idén is sokféle lesz a Balcsi
nálunk: cuki és vagány, laza és elegáns, tudatos és közben nagyon is bohém.
Idén nyáron csobbanjatok Balcsikékben!
Adri&Krisztián és Szofi
0 megjegyzés